Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Mírně upravený termín pomůže bojovat s věčným odkládáním

By on 31. 3. 2009 in Sebeorganizace with Počet komentářů: 7

Míváte pocit, že se najednou topíte v termínech?  Že nestíháte dokončit ani jeden úkol, který jste si nabrali, a už na dveře klepe další? A jako po miliónté si slibujete, že to s příštím projektem už neuděláte? Že na něm začnete pracovat včas? Tenhle článek vám nepomůže s tím, co musíte dokončit dnes, zítra nebo pozítří. Ale mohl by vám pomoci vyrovnat se s těmi vzdálenějšími, a proto neustále odkládanými úkoly.

U každé termínované práce většina lidí naráží na jeden nešvar: dokud jim nehoří pod … hm, nějaký slušnější termín, třeba … nohama, nepouští se do ní. Ujišťují se, jak je to fajn, kolik že maji volného času, protože všechno je pod kontrolou. A najednou se nestíhají divit. Jak začne z kalendáře přicházet jedna připomínka za druhou, nervozita stoupá a místo tvůrčí a efektivní práce jen hasí požáry „aby se neřeklo.“ Jistě, vychází to. Prozatím. Až se však jednou kolečka při zběsilém dokončování práce zadrhnou, tak to nebude zemětřesení. Nedokončené úkoly vás smetou jako tsunami.

Co tedy můžete udělat okamžitě?

Přesuňte termíny u vzdálenějších projektů.

Vezměte (nebo ještě lépe spusťte) kalendář a všechny termíny od pátku dál posuňte o jeden den dopředu. Nebo si projděte seznam projektů, a jakmile narazíte na časový údaj, přepište ho na o den či dva dříve. Nepřidávejte si nový umělý předtermín, prostě si stanovte nový skutečný termín a na ten starý ze všech sil zapomeňte. Pokud máte v tomto okamžiku rozjeto více projektů, nebude to nic až tak těžkého.

Předefinujte termín hned při zadání

Jestli jste na tom tak, jako já, přežiji jen v málokterý den, aniž bych se pustil do nějakého nového úkolu. Hodně proto můžete udělat už při samotném přejímání úkolu. Když přebírám úkol do 23., začal jsem si asi před dvěma měsíci psát automaticky 22. Nevzpomínám si, že by se nikdo šklebil, že se nevyznám v datech.

Vytvořte si názorný přehled všech svých rozjetých projektů

Nevím, jestli existuje nějaký software, který by jednoduše sledoval – třeba formou Gantova grafu – projekty a jejich milníky, které musím splnit. Stačí mi jedna obyčejná myšlenková mapa, která sleduje měsíc, ve volnějších obdobích potom dva měsíce. Dříve jsem používal CompactCalendar, který vytvořil David Seah pro svou vynikající sérii nástrojů Printable CEO. Bez podobného nástroje si svou existenci ani nedokážu představit. A vzhledem k tomu, že každý náročnější projekt potřebuje alespoň základní rozvržení dokdy-se-co-musí-udělat, používám při „rozvrhování“ práce tyto nové termíny – a tím se vlastně nutím k tomu, abych na projektu pracoval. Není to sice echt-gtd přístup, ale funguje. (Asi to bude jen můj pocit, ale Allenovo tvrzení, že jen 5 – 15 % projektů potřebuje složitějíší plánování než jen definování dalšího kroku, se mi nějak nedaří realizovat.)

Jestliže je váš návyk odkládat práci až na nejzazší možnou dobu hluboce zakořeněný (jako třeba u mě), bude to stát nejen velké úsilí, ale také i změnu návyků. A to trvá dlouho.  Navíc má nápad ještě jeden háček. No, háček, spíš hák od jeřábu. Musíte totiž absolutně důvěřovat svému systému. Jinak si budete neustále připomínat, kolik dní vám ještě zbývá a že můžete být stále v pohodě. Že budete mít vše hotovo. Jednou. Možná.

Štítky:

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru