Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Proč sáhnout právě po GTD?

By on 23. 9. 2008 in Sebeorganizace with Počet komentářů: 2

Další time-managementová knížka? Další guru nabízí „zaručeně“ funkční rady? Další tisíce řádků o stanovování cílů? Zas se prokoušu desítkami stránek, abych nakonec zjistil, že musím vědět, čeho chci v životě dosáhnout?

Ano. Ano – ale bez ironie. Ne. Zčásti ne. Čtyři odpovědi a následující vysvětlení.

Kdy potřebujeme organizovat svůj čas?

Většina time-managementových metod, které se objevily před GTD, člověka okamžitě zaúkolovaly některým z následujících požadavků:

Najděte své životní poslání! Věnujte více času tomu, co je důležité! Nedělejte zbytečné věci – soustřeďte se na to podstatné. Pamatujte, 80 % hodnoty vychází z 20 % vaší práce, musíte je co nejrychleji objevit.

Věty samozřejmě nejsou vždy doslova stejné, garantuji vám však, že jejich smysl se víceméně nemění. Běžné systémy organizace času se všechny odráží od [– dramatická pauza –] organizace cílů.

Rozumějte mi správně: neodsuzuji žádný systém. Troufám si ale tvrdit, že většina z nich si přesně neuvědomuje okamžik, kdy po nich člověk sáhne. Jak to obvykle vypadá?

Adept metody si uvědomí, že – lidově řečeno – totálně nestíhá. Pod závalem úkolů se horko těžko snaží alespoň nadechnout. Pracovní stůl se povážlivě kývá zavalen knihami a manuály k prostudování, součástky čekají na opravu, podklady na zpracování. Požadavky Každý pohled do kalendáře vyvolá vlnu výčitek. „Tenhle termín jsem taky prošvihl.“ Výčitky střídají  návaly studeného potu, když si člověk uvědomí, kolik věcí musí do večera stihnout. Suché žertíky typu „Den má přece 24 hodin a noc.“ se v probdělých nocích stávají víc než zbožným přáním.

Stres, vyčerpání, balancování na okraji burnoutu, to je nejčastěji doba, kdy začneme přemýšlet nad tím, že bychom měli svůj čas nějak organizovat. A najednou by se měl člověk zabývat svým životním posláním? Tady něco nehraje.
Každá metoda jistě alespoň zčásti funguje. Ale v okamžiku nestíhání příliš nepomůžou: spíš lavinu stresu ještě posílí. Člověk si uvědomí, co ještě by měl stíhat – děti, partner, rodiče, ti a tamti přátelé a… burnout zaklepe na dveře.

GTD přichází s elegantním řešením

Čas prostě organizovat nejde, člověk má 24 hodin a dost. V okamžicích stresu a nestíhání by se měly organizovat ne životní cíle, ale přístup k práci. Nechápejte mě špatně, GTD neodmítá význam životních hodnot nebo hlubšího poslání člověka.
Právě naopak, nikdy přece nemůžu mít hotovo, pokud dělám jen něco, co nepovažuji za důležité. To důležité vždycky někde prosákne na povrch a změní se ve strašáka.
Aby se však člověk mohl naplno věnovat hledání svého životního cíle, musí se nejprve osvobodit od tlaku z přetékajících aktuálních úkolů. Musí najít čas, aby mohl začít. A právě „začít“ je alfou-omegou celého systému.

Všechno sesbírejte

Jakákoliv záležitost, které věnujete pozornost, musí být nějak zachycena – na jedno místo, do jedné schránky.

Zpracujte

Pravidelně procházejte schránky shora dolů, nic nevynechávejte, nevracejte zpátky a okamžitě rozhodujte o v nich uložených záležitostech.

Smažte všechno, co jednou označíte jako „nepotřebné“.

Založte do kartotéky to, o čem si myslíte, že by se vám mohlo později hodit.

Delegujte všechno, o čem si myslíte, že by to někdo mohl zvládnout lépe.

Udělejte to, co se dá stihnout do dvou minut.

Odložte to, čemu se musíte věnovat déle než dvě minuty, a zaznamenejte si připomínku na seznam dalších kroků. Vytvořte projekt, pokud musíte pro splnění udělat více jednu věc. Každou časově vázanou záležitost si poznamenejte do kalendáře (nebo termínového pořadače). Narazíte-li na věc, kterou budete chtít někdy v budoucnu udělat, ale kterou v tomto okamžiku z různých důvodů dělat nemůžete, zapište si ji na seznam Někdy/Možná.

Udělejte

Udělejte kroky, které jste si „uložili“ do systému.

Hodnoťte

Seznamy dalších kroků a projektů musí zůstat stále aktuální, proto je pravidelně procházejte a aktualizujte.
Není to samozřejmě všechno, ale pokud začnete používat alespoň tuto základní strukturu, výsledky se dostaví téměř okamžitě.

Systém GTD v šesti větách

1. Dostaňte všechny záležitosti z hlavy do „hmatatelné“ podoby.
2. Rozhodujte o věcech hned, jak se objeví – a ne až vám někde vybuchnou.
3. Pro každý projekt a další krok vytvořte nějakou formu připomínky – a umístěte ji tam, kde ji budete potřebovat.
4. Svůj systém pravidelně kontrolujte a aktualizujte – abyste se mohli plně soustředit na to, co děláte, musíte vědět, co neděláte a že se vám to nikdy a nikde neztratí. (volně podle Davida Allena, Ready for Anything)
5. Hledejte ideální organizační systém – ale nezapomeňte, že není důležité mít všechno pěkně zapsané, uspořádané a poskládané. Důležité je Mít Vše Hotovo.,

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru