Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Metoda GTD (Getting Things Done)

By on 26. 9. 2008 in Sebeorganizace with Počet komentářů: 1
admin
admin

Poslední články od admin (Všechny články)

Getting Things Done, (často zkracováno na „gtd“) patří v současné době mezi populární metody organizace práce. Metodu vytvořil americký kouč David Allen a popsal ji ve stejnojmenné knize. Jejímu českému vydání je věnován tento web.

GTD není klasická time-managementová metoda, orientuje se především na kroky spojené s řízením pracovního procesu. Protože mozek člověka není podle Allena primárně uzpůsoben tomu, aby si pamatoval a připomínal úkoly, schůzky a všechny závazky (v terminologii gtd „záležitosti“), doporučuje Allen vytvořit si externí systém různých druhů seznamů, které následně poslouží jako připomenutí.

Člověk se tedy nemusí věnovat tomu, aby si vzpomněl na to, co má dělat, ale může využít plně kapacity mozku, aby se soustředil na provedení úkolu. (Allen své přesvědčení staví na faktu, že každý člověk, pokud se ocitne pod tlakem a hrozí, že na něco zapomene, vytvoří si seznam úkolů. Proč si tedy nevést seznam těchto úkolů i pro běžnou práci?).

Hlavní přínos gtd spočívá v tom, že učí člověka uvolnit mysl a vytvořit si důvěryhodný externí systém, který mu umožní soustředit se na jednu věc, aniž by musel přemýšlet nad ostatními záležitostmi. Pomocí přesně definovaných projektů a jednotlivých konkrétních dalších kroků učí neustále kontrolovat všechny činnosti, kterých se účastní. A v neposlední řadě také nabízí nástroj, díky němuž může člověk snadno zpracovat obrovské množství informací, které na něj dnešní doba informačního digitálního věku klade.

Díky nadšencům se metoda gtd šíří dále především prostřednictvím blogů (z nejznámějších 43 Folders nebo Lifehacker, vznikají různé variace (např. Zen To Done bloggera Leo Babauty).

O autorovi

David AllenDavid Allen (1945) patří k nejvýznamnějším osobnostem na poli produktivity práce v dnešním informacemi přehlceném světě. Sám sebe charakterizuje jako nejlínějšího člověka na světě. Živil se mimo jiné jako obchodní cestující, cvičitel karate (vlastní černý pás), distributor vitamínů, manažer zahradnické firmy, benzínky či cestovní kanceláře a později jako instruktor osobního rozvoje. Na začátku 80. let pomáhal vytvořit program pro manažery firmy Lockheed. V této době také začal formovat své principy pro řízení osobní produktivity.

Dnes je prezidentem firmy David Allen & Co (www.davidco.com), která nabízí stále populárnější semináře týkající se produktivity práce jak jednotlivcům, tak společnostem (např. Microsoft, Oracle, Sony, Lockheed Martin, Fidelity Investments, The World Bank, U.S. Navy a další.)

David Allen je autorem dvou knih. Po Getting Things Done (2001) vyšla též Ready For Anything: 52 Productivity Principles (2003), která nabízí praktické rady pro každodenní situace (samozřejmě ukotvené v metodě GTD). V současné době píše Allen svou třetí knihu, Making It All Work: Winning at the Game of Work and the Business of Life, jejíž vydání je naplánováno na přelom roku 2008/2009.

Další informace:

  • http://cs.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done (v češtině)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done (v angličtině)

„GTD“ a „Getting Things Done“ jsou ochrannými známkami, které patří společnosti David Allen & Co.

Podobné články

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Počet komentářů: 1

Trackback URL | RSS kanál s komentáři

Stránka, který odkazuje na tento příspěvek

  1. DaresWeb » Archiv » Změna je život | 26. 9. 2010

Přidej komentář k příspěvku

Emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru