Připoj se ke komunitě!

Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Odeslat


Základna osobního růstu

Stručný průvodce po metodě GTD

Lukáš Gregor

Lukáš Gregor

LUKÁŠ GREGOR | Bloger, pedagog a autor šesti knih. Má rád, když může vychutnávat přítomný okamžik, baví ho být, baví ho také školit (nejen) GTD.
Lukáš Gregor

Poslední články od Lukáš Gregor (Všechny články)

schéma gtdPokud jste se ještě nedostali k celé knize Mít vše hotovo (a to byste měli), zkuste si projít základní body systému GTD.

1.    Vyčistěte si hlavu tím, že si VEŠKERÉ věci, které se musí udělat, zaznamenáte do vlastního systému.
 
2.    Naučte se o každém impulzu okamžitě rozhodnout:
 
Spadá úkol do vašich dlouhodobějších cílů? Nebo jeho realizací zbytečně ztratíte obrovské množství času?
Pokud na první otázku odpovíte ano, naučte se rozplánovat si úkol do kroků, které můžete kdykoliv začít dělat.
 
Výstupy & Další Kroky – základní proměnné systému GTD
  • V jedné větě popište, jak bude vypadat úspěšně realizovaný nápad.
  • Napište si první následující krok, který musíte udělat, aby se situace pohnula směrem k provedení nápadu.
 
5 kroků ke zvládnutí úkolů
 
1. Zapište/ Sesbírejte všechny záležitosti.
1.Dostaňte z hlavy všechno.
2. Minimalizujte počet schránek, do nichž informace sbíráte.
  • Místo, kam budete pro běžnou poštu, články, materiály ke zpracování, faktury, účty apod.

  • zápisník nebo list papíru

  • ultra-moderní elektronické hračky (Palm, telefon, el. diář)

  • e-mail

  • hlasová schránka, záznamník, diktafon a podobná zařízení pro záznam zvuku

3. Pravidelně schránky procházejte a třiďte své poznámky.
 
2. Zpracujte záležitosti. Rozhodněte, zda vás námět činnosti přiblíží k dosažení vašich cílů. Pakliže ne, zahoďte jej. Postupujte pečlivě shora dolů, nic nevynechávejte a ve schránce nikdy nic nenechávejte „na později“. U každé položky ze schránky postupujte podle následujícího schématu:
         1. O co se jedná?
         2. Lze námět řešit? ANO nebo NE
                   * Pokud NE
                            1. Okamžitě jej zahoďte.
                            2. Nechejte námět uzrát.
                                      o Seznam „NĚKDY/MOŽNÁ
3. Vytvořte z nějREFERENCI a zařaďte do patřičné složky/k patřičnému projektu. (Definice „reference“ praví: místo, které je snadno dosažitelné v okamžiku, kdy informaci potřebuji.)
 
                   * Pokud ANO
1. Jaký je DALŠÍ KROK?
Udělejte to (pokud vám úkol nezabere více jak 2-3 minuty, udělejte jej. Jinak budete déle zapisovat do schránky, než ve skutečnosti dělat.)
        Delegujte úkol někomu jinému (a poznamenejte si událost do seznamu „Čeká na …“)
        Odložte na dobu, až budete mít čas. Krása systému GTD je v tom, že vás nutí rozložit si jednotlivé úkoly na krátké, snadno zvládnutelné kroky.
        Vytvořte PROJEKT ze všeho, co budete muset udělat více než jediným krokem. Založte si novou složku, nový soubor nebo třeba jen v notýsku půl strany, kam si nebudete psát nic jiného než kroky a úkoly pro řešení projektu.
3. Pomocí seznamů sledujte své DALŠÍ KROKY.
                   1. Vytvořte si seznam všech běžících projektů.
                   2. Nachystejte si místo, kde budete skladovat složky s projekty, plány práce a materiály.
                   3. Klasický kalendář používejte jen pro časově vázané KROKY, jako jsou schůzky apod. Do kalendáře si nepište klasické seznamy toho, co máte dělat – k tomu slouží seznamy Dalších kroků. Vyvarujte se přidělávání si stresových situací.
4. Seznam Dalších kroků.
5. Seznam „ČEKÁM NA…“, kde budete vést v patrnosti delegované úkoly.
 
3. Zorganizujte si výsledky rozhodování.
4. Zkontrolujte, zda jste během hledání Dalších kroků něco nepřehlédli.
5. Udělejte!
* Vyberte si ze seznamu úkolů ten, který nejlépe odpovídá situaci.
 
Rozhodujte se podle:
                   * Kontextu. Při plánování jednotlivých kroků se zamyslete nad tím, kde se daný krok dá provést (tedy, co potřebujete nebo kde potřebujete být, abyste mohli krok udělat) DomaNa počítačiPochůzky atp.
                   * Času, který máte k dispozici.
                   * Sil, které vám ještě zbývají.
                   * Priorit pro den nebo období.
 
ZHODNOCENÍ
Jednou za týden zkontrolujte:
  • Zkontrolujte volné papíry
(Například navštívenky, účtenky, vytištěné články atp. a dejte je do schránky, kde počkají na zpracování. Postupem času se vám tento krok podaří eliminovat. Stačí zvyknout si dávat vše okamžitě do schránky. Jak tvrdí osvědčené pravidlo, vytvoření návyku trvá +/- 30 dní.)
  • Projděte své poznámky.
  • Projděte kalendář a zjistěte, které úkoly unikly vaší pozornosti. Zkontrolujte také, co vás čeká v nejbližší době.
  • Brainstorming. Věnujte chvíli času a napište všechny nápady nebo projekty, které byste mohli realizovat. Narazil jsem na vynikající seznam otázek/témat, které vám pomohou dostat z hlavy snad i samotný mozek. Bohužel, seznam je k dispozici pouze v angličtině.
  • Projděte běžící Projekty, a ujistěte se, že se alespoň jeden z každého projektu nachází také ve vašem seznamu Dalších kroků.
  • Projděte seznam Dalších kroků. Označte úkoly, které jste zapomněli odškrtnout, zjistěte, co vám ještě zbývá a případně přidejte další úkoly z běžících projektů.
  • Projděte seznam „Čeká na…“ a poznamenejte si, které úkoly byste měli zkontrolovat, urgovat nebo jen třeba trochu popohnat.
  • Projděte seznam „Někdy/Možná“. Třeba narazíte na námět, který stojí za řešení. Vytvořte z něj nový projekt a ze seznamu odstraňte témata, která již nejsou aktuální.
  • Projděte si složky, v nichž zaznamenáváte, co vás čeká v budoucnosti a další referenční složky. Na tento krok týdenní kontroly se často zapomíná, přestože právě referenční materiály vám mohou pomoci nastartovat další náměty apod.
 

Tento stručný výtah vytvořil Workaholic, který má svůj blog zde. 
Děkujeme autorovi za poskytnutí tohoto materiálu.

 

Připoj se ke komunitě Mít vše hotovo!

Stačí nám poslat tvou e-mailovou adresu. Občas ti pošleme tipy pro produktivnější práci, odkazy na zajímavé knihy nebo akce. Psát ti však budeme jen jednou za čas a pouze tehdy, budeme-li mít skutečně co říct.

Přidej komentář k příspěvku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahoru